Dolazi IKEA: Svi se tresu osim TVIN-a koji jedini u Hrvatskoj zadovoljava stroge uvjete proizvodnje najvećeg proizvođača namještaja u svijetu

tvin 11Kada je 1982. godine u tvornicu TVIN u Viroviticu stigao predstavnik švedskog proizvođača namještaja Ikea, Ivan Slamić radio je kao mladi inženjer opremanja objekata. Virovitički TVIN te je godine uspio potpisati prvi ugovor s Ikeom. Šveđani su bili oprezni i s relativno nepoznatom tvrtkom, koju su viđali tek po specijaliziranim sajmovima, ugovorili su malu seriju uredskog namještaja. Narudžbe su išle mjesec za mjesec, ali vrlo brzo se pokazalo da je Ikea zadovoljna proizvodima koji su u njihove trgovine u svijetu odlazili iz virovitičke tvornice. Rasla je proizvodnja, a uspinjao se i Slamić koji je u TVIN-u počeo raditi kao pripravnik 1978. godine. Dvadesetak godina kasnije s pozicije generalnog direktora najvećeg hrvatskog prizvođača namještaja u Švedskoj je pregovarao za nove ugovore s Ikeom. Ta suradnja u protekle 32 godine nikada nije bila prekinuta.
– Ta vam je suradnja kao brak. Muž i žena ponekad se malo posvade, ali uvijek idemo dalje – priznaje Ivan Slamić, koji je u TVIN-u proveo 36 godina.
U 12 tvornica TVIN-a u Virovitici, Pitomači, Grubišnom Polju i Županji dobar dio od 900 zaposlenih radi asortiman za Ikeu koji im nosi 15 do 18 posto prihoda. Nekadašnji uredski sada je zamijenio kućni namještaj, kombinacija pločastog i masivnog: stolice i dijelovi za spavaće sobe i dnevne boravke koji odlaze u Ikeine trgovine na američko i europsko tržište. Skorašnji ulazak najvećeg švedskog proizvođača namještaja Ikea, koji krajem ljeta u Rugvici otvara prvu trgovinu u Hrvatskoj, dočekuju kao jedini hrvatski proizvođač iz drvne industrije koji je uspio s njima ugovoriti posao.
Svima ostalima iz relativno nekonkurentnog sektora hrvatske drvne industrije, čak i ako to javno ne žele priznati, u ovom trenutku stoji barem knedla u grlu. Oni koji ipak više razmišljaju o svom poslovanju pripremaju akcije i jačanje oglašavanja kako bi bili što vidljiviji kupcima.
Na hrvatsko tržište za koji mjesec ulazi jedan od najjačih svjetskih igrača koji ima jasne ciljeve: Ikea u robnoj kući u Rugvici od 38.000 kvadrata namjerava već u prvoj godini poslovanja privući tri milijuna kupaca i ostvariti promet od 60 milijuna eura. To znači da Ikea već u prvoj godini poslovanja planira preuzeti najmanje 10 do 15 posto hrvatskog tržišta namještajem koje se procjenjuje na 500 do 600 milijuna eura. I sasvim sigurno ne misli stati na tome.
– Ulazak Ikee najviše će utjecati na manje proizvođače jeftinijeg, pločastog namještaja te domaće trgovce namještajem, osobito u središnjem dijelu Hrvatske. Ipak, mislim da je pretjerano reći da će s njihovim ulaskom na tržište biti izgubljeno 3000 radnih mjesta – procjenjuje Zdravko Jelčić, predsjednik Udruženja drvoprerađivačke industrije pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Vlasnici domaćih tvrtki trude se biti samouvjereniji. Vlasnik bjelovarskog proizvođača i trgovca namještajem Prima Commerce Renato Radić zbog Ikeinog ulaska ne očekuje značajnije promjene u rezultatima poslovanja. Domaći proizvođači i trgovci, kaže, već se bore sa stranom konkurencijom.
– Ikea ne kupuje, osim u jednom ili dva izdvojena slučaja, svoje proizvode u hrvatskoj industriji namještaja, stoga hrvatski proizvođači neće imati nove narudžbe i tu ne postoji značajan utjecaj. Hrvatski trgovci i do sada su imali popriličan udar vanjske konkurencije pa trebaju vlastitim razvojem proizvoda i marketinškim ulaganjima zadržati svoj tržišni udio – kaže Renato Radić.
Hrvatska drvna industrija tradicionalno je izvozno orijentirana i danas zapošljava oko 20.000 radnika. Rijetki izvoze finalne proizvode s višom dodanom vrijednošću. Uglavnom se izvoze poluproizvodi – piljenice, daske i nešto masivnih ploča. Tek manji dio proizvođača, među kojima su požeški Spin Valis, virovitički TVIN i bjelovarski Prima Commerce, izvozi hrvatski namještaj kao finalni proizvod. Riječ je o proizvodima masivnog drveta tradicionalnog, jedni će reći zastarjelog, a drugi rustikalnog dizajna.
– Na sektoru je odgovornost što smo razvili pilane. Najlakše je uzeti dasku i prepiliti je i ne potruditi se oko finalnog proizvoda – kaže Slamić.
Domaći proizvođači i trgovci namještajem “ratuju” s Ikeom na više razina. Jedna je na samom tržištu i ona će se tek dogoditi kada Ikea konačno otvori svoja vrata kupcima za koje je Ikein dolazak svakako dobar vijest.
Druga je razina pogodovanje Ikei kao velikom stranom investitoru. Dok hrvatski proizvođači i trgovci tvrde kako je riječ o iznosima ukupne vrijednosti i do 650 milijuna kuna u Ikei to u potpunosti demantiraju. I treće, domaći proizvođači namještaja prozivaju Ikeu da nema stvarnu želju za suradnju.
– Apsolutno odbacujemo teze da je Hrvatska na bilo koji način pogodovala našem dolasku. Ikea je sve radila prema zakonima i propisima. Ponekad ti isti zakoni nisu bili jasni ili su bili u potpunoj koliziji, zbog čega smo gubili dragocjeno vrijeme. Naša investicija će biti 100 milijuna eura, a mogla je biti i 250 milijuna da nije bilo konstantnih odgoda i problema s projektom. Jer, ne zaboravimo, inicijalni plan je bio da se Ikea robna kuća i prateći trgovački centar otvore još 2011. godine, dakle prije pune tri godine – kažu u Ikei Hrvatska. (www.jutarnji.hr)

Skip to content